התוויות לרישיון קנאביס

למי מגיע קנאביס רפואי – התוויות לרישיון קנאביס


התוויות לרישיון קנאביס רפואי בישראל הן עניין חוקי מסורבל כרגע, משום שעל פי החוק בישראל קנאביס אינו תרופה, אינו רשום כתרופה, ויעילותו ובטיחותו בשימוש למטרות רפואיות טרם הוכחו. בניגוד לתרופות מרשם אחרות, המרשם לקנאביס אינו מרשם – אלא רישיון מיוחד ממנכ"ל משרד הבריאות לבצע שימוש רפואי ב"סם מסוכן" מסוג קנאביס.

התוויות לרישיון קנאביס רפואי – סטטוס חוקי מעורפל

על פי הצהרה של משרד הבריאות בישראל מיולי 2015, קנאביס אינו תרופה, אינו רשום כתרופה, ויעילותו ובטיחותו בשימוש למטרות רפואיות טרם הוכחו. יחד עם זאת, קיימות עדויות לכך שהקנאביס עשוי לסייע לחולים הסובלים ממצבים רפואיים מסויימים, ולהקל על סבלם.

על פי הוראות פקודת הסמים המסוכנים [נוסח חדש] התשל"ג 1973, קנאביס הוא חומר המוגדר כ"סם מסוכן" שחל לגביו איסור שימושי אלא אם ניתן לדבר רישיון כדין במסגרת התוויות לרישיון קנאביס.

במילים אחרות – בניגוד לתרופות מרשם אחרות, המרשם לקנאביס אינו מרשם – אלא רישיון מיוחד ממנכ"ל משרד הבריאות לבצע שימוש רפואי ב"סם מסוכן" מסוג קנאביס. הסטטוס החוקי הזה יוצר תסבוכת לוגיסטית ובירוקרטית, ומשרד הבריאות הכריז כי בשנים הקרובות תבוצע רפורמה שתיצור חקיקת קנאביס רפואי מסודרת, כזו שתהפוך את הקנאביס הרפואי לתרופת מרשם מן המניין.

הגבלות וקריטריונים שעשויים לפסול קבלת רישיון

* ככלל, רישיון לשימוש בקנאביס לא יינתן אלא לאחר מיצוי כל הטיפולים המקובלים עבור ההתוויה. רשימת

* התוויות נגד לרישיון קנאביס רפואי – על הרופא הממליץ לבדוק האם למטופל יש 'התוויות נגד' – קריטריונים שעמידה בהם עשויה לפסול אותו מקבלת רישיון קנאביס רפואי. התוויות נגד למתן קנאביס כוללות : פסיכוזה בהווה או בעבר, אי ספיקת לב, הפרעה חרדתית, קרוב משפחה מדרגה ראשונה שסובל ממחלה נפשית חמורה. במטופלים מתחת לגיל 21 קיימת גם התווית נגד של היסטוריה של התמכרות או שימוש לרעה בסמים.

* שימוש מקביל בתרופות או תכשירים וחשש לאינטראקציה שלילית או תופעות לוואי לא רצויות בשל השילוב של קנאביס עם תרופות מרשם אחרות.

התוויות לרישיון קנאביס רפואי

קראו גם: רשימת ההנחיות, האיסורים וההגבלות של משרד הבריאות לבעלי רישיון קנאביס רפואי.רישיון לשימוש בקנאביס רפואי ממשרד הבריאות יינתן רק לאחר מיצוי הטיפולים המקובלים, ותחת התוויה מוכרת בלבד .להלן רשימת ההתוויות והתוויות הנגד המוכרות כפי שמפורט בנוהל 106 של משרד הבריאות. מידע זה הינו חלקי, למידע מלא יש לעיין בנוהל 106 המתעדכן מעת לעת שמופיע באתר משרד הבריאות.
כון לעת הזו הן, התוויות לרישיון קנאביס רפואי הן כדלקמן:

התוויות לרישין קנאביס רפואי בתחום האונקולוגיה:

* למטופלי סרטן וHIV (איידס) בזמן טיפול בכימותרפיה ועד חצי שנה מסיומו לצורך הקלה בבחילות, בהקאות או בכאבים הקשורים לטיפול (גם ללא מיצוי טיפולים מקובלים להקלה בבחילות וכו'.) במקרים בהם הרופא המטפל סבור כי יש להמשיך בטיפול בקנאביס בחלוף חצי השנה – יש לפרט את הסיבות להמשך הטיפול ולאיזו תקופה לדעתו יש להמשיכו.

* לצורך שיכוך כאב ממקור סרטני בשלב גרורתי ולאחר מיצוי אפשרויות טיפול מקובלות.

התוויות לרישין קנאביס רפואי בתחום הגסטרואנטרולוגיה:

למטופלים הסובלים ממחלת מעי דלקתית פעילה ומוכחת (מחלת קרוהן– ,Crohn's disease או קוליטיס) – ובנוסף עונים לקריטריונים הבאים :
* מוצו ונכשלו טיפולים תרופתיים מקובלים של לפחות אימונומודולטור אחד (כגון: אימוראן או פורינטול) לתקופה של 3 חודשים לפחות, ובנוסף מנת העמסה מלאה (כלומר 3 טיפולים) של לפחות נוגד TNF אחד (כגון: הומירה או רמיקייד).
* שלילת האופציה לטיפול ניתוחי של הסרת קטע מעי חולה קצר.

ההמלצה לטיפול בקנאביס תוגש ע"י מומחה בגסטרואנטרולוגיה המטפל בחולה לפחות 3 חודשים, בצירוף:
א. תיעוד מפורט של הטיפולים הנ"ל.
ב. פירוט הסיבה לשלילת אופציית הטיפול הניתוחי.

בתחום הכאב:

למטופלים הסובלים מכאב נוירופאתי ממקור אורגני ברור, המטופלים במרפאת כאב מוכרת בתקופה של שנה לפחות לפני הגשת הבקשה ,לאחר מיצוי אפשרויות טיפול מקובלות ובהמלצת מרפאת הכאב בה הם מטופלים ובצירוף שאלון BPI (Brief Pain Inventory) מלא, אשר ישמש ככלי למעקב אחר המטופל בהקשר של יעילות הטיפול בקנאביס.

התוויות לרישין קנאביס רפואי בתחום המחלות זיהומיות:

למטופלים המאובחנים בכשל חיסוני נרכש (איידס), לאחר מיצוי טיפול תרופתי מקובל והסובלים מירידה קיצונית במשקל (Cahexia – מעל % 10 אובדן של משקל גוף) לצורך שיפור תאבון או הקלה בהקאות ותסמיני מערכת העיכול.

התוויות לרישיון קנאביס בתחום הנוירולוגיה:

*למטופלים המאובחנים בטרשת נפוצה (Multiple Sclerosis) במצבים ספסטיים אשר לא הגיבו לטיפול מקובל.

*למטופלים המאובחנים בפרקינסון, המטופלים במשך שנה לפחות בטיפול אנטיפרנקסוני, הסובלים מכאב (כאב כרוני או כאב הנגרם מהריגידיות) אשר לא הגיבו לטיפול מקובל בכאב.
קונטראינדקציה לטיפול – פסיכוזה פעילה.
ההמלצה לטיפול ע"י קנאביס רפואי תוגש על ידי הנוירולוג המטפל המתחייב לביצוע מעקב רפואי מדי שלושה חודשים לפחות.

* למטופלים בגירים המאובחנים בתסמונת טורט, הסובלים מהפרעה תפקודית משמעותית בחיי היומיום אשר לא הגיבו לטיפולים מקובלים. קונטראינדקציה לטיפול – פסיכוזה פעילה או תורשה משפחתית (מדרגה ראשונה) של מחלות פסיכוטיות.

ההמלצה לטיפול ע"י קנאביס רפואי תוגש על ידי הנוירולוג המטפל, בצירוף:
המלצה של פסיכיאטר שבדק את המטופל. בשנת הטיפול הראשונה הרישיון יוגבל לתקופות של שלושה חודשים בכל פעם וחידוש הרישיון יותנה בבחינה והמלצה משותפת של הנוירולוג והפסיכיאטר המטפלים בכל פעם.
החל משנת הטיפול השנייה – הרישיון יוגבל לתקופות של עד שנה בכל פעם ומותנה בהמלצה של הנוירולוג המטפל
והמלצה פסיכיאטרית.

* למטופלים בגירים חולי אפילפסיה, העומדים בכל הקריטריונים במצורף:
מאובחנים כחולי אפילפסיה קשה לפחות שנתיים הסובלים מהפרעה תפקודית משמעותית [התקפים אפילפטיים
הגורמים למוגבלות (Disabling Seizures) כולל התקפים קלוניים כלליים, התקפים מסוג חלקי-מורכב (complex
partial focal dyscognitive), וגם התקפים מוקדיים אחרים אם הם גורמים לסכנת נפילה וחבלה והתקפים טוניים או אטוניים כלליים.

האפילפסיה צריכה להיות עמידה לטיפול, לאחר כישלון של לפחות חמש תרופות אנטי אפילפטיות רשומות כמונו-תרפיה או כמשלב תרופות, והינה מאופיינת בתדירות התקפים של לפחות התקף אחד לחודש תוך טיפול תרופתי מתועד.
ההמלצה לטיפול תוגש על ידי נוירולוג מומחה המטפל בחולה במרפאת אפילפסיה באחד מהמרכזים הרפואיים, בה המטופל נמצא במעקב לפחות במשך ששת החודשים שקדמו להגשת הבקשה, עם תיעוד של כישלון לפחות 2 תרופות תוך תקופת הטיפול במרפאה זו, ותוך התחייבות של הנוירולוג לביצוע מעקב רפואי ובצרוף המלצה של פסיכיאטר שבדק את המטופל.

* למטופלים קטינים הסובלים מאפילפסיה קשה בלתי נשלטת, לאחר כישלון טיפולים מקובלים בלפחות חמש תרופות/טיפולים ובכללם עמידות או אי הצלחה באחד או יותר מהבאים: דיאטה קטוגנית, קוצב וגאלי, ניתוח. ההמלצה לטיפול תוגש על ידי נוירולוג ילדים המטפל התחייב לביצוע מעקב רפואי מדי שלושה חודשים לפחות. בתחילת הטיפול בקנאביס על החולה להיות לפחות על שתי תרופות מוכרות נוגדות פרכוסים במינון מלא ולהמשיך את הטיפול בהן ללא הורדת מינון למשך תקופה של שישה חודשים ללא פרכוסים שלאחריה ניתן יהיה לשקול הורדה והשארת המטופל על תרופה אחת נוגדת פרכוס והקנאביס.

קראו גם: קנאביס רפואי לילדים.

התוויות לרישין קנאביס רפואי בתחום הטיפול הפליאטיבי:

למטופלים סופניים (תוחלת חיים צפויה של חצי שנה).

התוויות לרישין קנאביס רפואי בתחום הפסיכיאטריה:

למטופלים בגירים המאובחנים בהפרעת דחק פוסט-חבלתית (PTSD) והעונים לקריטריונים הבאים במצורף:
* הפרעה בתר –חבלתית בדרגת חומרה בינונית ומעלה ועונה לקריטריונים של 30% נכות לפחות לפי סעיפי המל"ל, הנמשכת מעבר ל3 שנים ומאופיינת במצוקה נפשית רבה.

* מוצו לפחות 2 התערבויות תרופתיות מקובלות לפרקי זמן מינימאליים של חודשיים כל התערבות וכן מוצו 2 התערבויות פסיכולוגיות מקובלות.

* קונטראינדיקציה מוחלטת לטיפול – היסטוריה של פסיכוזה או שימוש לרעה בסמים.

ההמלצה לטיפול בקנאביס עבורי חולי PTSD תוגש למשרד הבריאות ע"י פסיכיאטר מומחה המטפל בחולה, בצירוף:
א . תיעוד מפורט של הטיפולים כאמור מעלה.
ב . הצהרת הפסיכיאטר המומחה הממליץ, המאשר כי הסביר לחולה את סיכוני הטיפול.
ג . התחייבות הפסיכיאטר המומחה הממליץ, להמשיך במעקב הרפואי בכל משך תקופת הרישיון.

מעקב ודיווח

* קבלת רישיון לשימוש בקנאביס מותנית בביצוע מעקב רפואי אצל הרופא המטפל בכל שלושה חודשים בשנת הטיפול הראשונה. החל משנת הטיפול השניה, תופחת תדירות המעקב לביקור כל שישה חודשים.

* המינון ההתחלתי של הטיפול בקנאביס יהיה בכמות של עד 31 גרם לחודש (כ-1.1גרם ליום) מסוג מוצר הקנאביס אשר בו ריכוז החומרים הפעילים הינו הנמוך ביותר. במקרה שהרופא המטפל יראה צורך בהגדלת המינון, תוגש בקשה מנומקת ומפורטת, והעליה במינון תהיה הדרגתית – לא יותר מתוספת של 10 גרם בחודש בכל העלאת מינון.

* במקרה בו הרופא המטפל סבור כי המטופל אינו כשיר לנהיגה עקב מצבו הרפואי או השימוש שלו בקנאביס – חובתו למסור "הודעת מטפל" ולדווח על כך למכון הרפואי לבטיחות בדרכים.

קראו עוד: הנחיות ואיסורים לשימוש בקנאביס רפואי, משרד הבריאות.