קנאביס במרשם

קנאביס במרשם רופא ובבתי מרקחת


קנאביס במרשם רופא – במסגרת חקיקת 'רפורמת הקנאביס' שעברה בישראל ביוני 2016, משרד הבריאות ישקיע משאבים בהכשרת מספר גדול של רופאים שיאשרו קנאביס, אשר יירכש מעתה בבתי מרקחת כמו כל תרופה אחרת.

קנאביס במרשם רופא – המעבר מרישיונות למרשמים

המעבר מרישיונות לשימוש בקנאביס למרשמים לשימוש בקנאביס נשמע שרירותי – אך מדובר בשינוי בעל השלכות אדירות עבור המטופלים. עד כה, קנאביס הוגדר כסם מסוכן ללא כל תועלת רפואית – והמטופלים היו מקבלים 'רישיון לעשות שימוש בסם מסוכן' על מנת לקבל אותו. במילים אחרות, ענף הקנאביס הרפואי לא היה מוסדר בחוק, אלא פעל בשטח חוקי אפור, באמצעות פירצה בפקודת הסמים שמאפשרת למשרד הבריאות לתת 'היתר חריג לשימוש בסם מסוכן ללא תועלת רפואית' עבור חולים – הגדרה שכמובן סותרת את עצמה.

השינוי בחקיקה מגדיר סופסוף את הקנאביס כתרופה – ופותר את החולים מלעבור את מסלול הבירוקרטיה הארוך שהיה נדרש לקבלת רישיון לקנאביס רפואי עד כה. לצורך יישום המעבר מרישיונות למרשמים, משרד הבריאות יקיים הדרכות לרופאים ויסמיכם בהתאם לרשום קנאביס רפואי. יקוים מערך פיקוח מתאים על הרופאים האלו
לאחר הסמכתם כדי לוודא שהם מבצעים את תפקידם כראוי.

התחזית של משרד הבריאות היא שעם הכשרת הרופאים הנוספים, תיווצר מגמת גידול במספר המטופלים בעלי הרישיונות, שצפויה להיפסק תוך כשלוש עד חמש שנים, ולאחר מכן קצב הגידול יתאם את קצב הגידול באוכלוסייה.

מעבר ממשטר רישיונות לקנאביס במרשם: לאחר היישום של החקיקה החדשה, תיבחן האפשרות למעבר ממשטר רישיונות הקיים היום למשטר מרשמים, מלא או חלקי, תוך ביצוע תיקוני החקיקה המתאימים. עד אז, רוב הפעילות של משרד הבריאות בתחום תתמקד בהרחבת מעגל הרופאים המוסמכים לתת רישיונות שימוש (מה'סוג הישן'), על מנת להקל על תהליך קבלת הרישיון.

קנאביס בבתי מרקחת

במסגרת 'רפורמת הקנאביס', בתי המרקחת יהפכו להיות המקום היחיד שבו נמכר קנאביס רפואו לחולים – כמו כל תרופה אחרת. היישום של הרפורמה עדיין לא הושלם, אך בחקיקה מובטח כי מכירת קנאביס רפואי שלא בבתי מרקחת או דרך בית מרקחת תיפסק במועד המוקדם ביותר האפשרי.

מוצרי הקנאביס יימכר בבתי מרקחת שיבקשו לעשות כן ויעמדו בתנאים הנדרשים. לא יוגבל מספר בתי המרקחת. בבתי המרקחת יונפקו מוצרי קנאביס למטופלים בעלי רישיון לשימוש בקנאביס בלבד, ובהתאם לתנאי הרישיון. הניפוק והניהול הרוקחי של מוצרי הקנאביס יתבצע בהתאם להוראות פקודת הרוקחים והתקנות המקובלות לגבי תרופות מרשם נרקוטיות (כמו ריטלין או פרקוסט), ועל פי הוראות משרד הבריאות. בבתי המרקחת גם תבוצע הדרכה רוקחית למטופלים לגבי דרך השימוש במוצרים, כפי שמקובל בבתי מרקחת עם תרופות ותכשירים אחרים. רוקח אחראי בבית מרקחת שמעוניים למכור מוצרי קנאביס צריך להגיש למשרד הבריאות בקשה לקבלת רישיון מתאים לפי פקודת הסמים המסוכנים.