תסמונת טורט

קנאביס רפואי לחולי תסמונת טורט


קנאביס רפואי לחולי תסמונת טורט – ישראל

הטיפול בחולי טורט באמצעות קנאביס בישראל אושר על ידי משרד הבריאות ביולי 2013 1. משרד הבריאות מנפיק רישון קנאביס רפואי לחולי תסמונת טורט אשר עומדים בקריטריונים הבאים:
מטופלים בגירים המאובחנים בתסמונת טורט, הסובלים מהפרעה תפקודית משמעותית בחיי היומיום אשר לא הגיבו לטיפולים מקובלים. קונטראינדקציה לטיפול – פסיכוזה פעילה או תורשה משפחתית (מדרגה ראשונה) של מחלות פסיכוטיות.

היתרונות של קנאביס עבור בטרשת נפוצה הם רבים – חולי טרשת רבים מדווחים על תחושות של כאב בלתי מוסבר, דקירות ועקצוצים באיברים שונים ובעור, וישנם גם כאלו שסובלים מתחושה עוצמתית של שריפה בעור. מריחואנה רפואית ידועה בתור משכך כאבים טבעי ורבים מהחולים נהנים מהפחתה של הכאבים גם במקרים בהם משככי הכאבים הנרקוטיים לא הועילו.

אחד התסמינים שגורמים לפגיעה החמורה ביותר באיכות החיים של החולים בטורט הוא עוויתות השרירים החמורות. קנאביס רפואי מביא להקלה משמעותית בתסמין זה, משום שהוא גורם להרפיה של השרירים במהירות וביעילות. במספר מחקרים אף נמצא שקנאביס איפשר לחולים מסוימים לחזור וללכת לאחר שהיו מרותקים למיטתם או לכיסא גלגלים זמן רב מפאת העוויתות הקשות מהן סבלו.

הקנאביס הרפואי מפחית במידה משמעותית את תדירות הטיקים בחולים. המריחואנה הרפואית משפרת את איכות השינה של החולים באופן ניכר, והשימוש בקנאביס מפחית משמעותית את הסיכון לחרדות ומצבי לחץ שגורמים להגברת החומרה של הטיקים בקרב החולים.

צפו: ההשפעה של טיפול בקנאביס רפואי לחולי תסמונת טורט, כתבה בחדשות ערוץ 10:

ההמלצה לטיפול ע"י קנאביס רפואי תוגש על ידי הנוירולוג המטפל, בצירוף:
המלצה של פסיכיאטר שבדק את המטופל. בשנת הטיפול הראשונה הרישיון יוגבל לתקופות של שלושה חודשים בכל פעם וחידוש הרישיון יותנה בבחינה והמלצה משותפת של הנוירולוג והפסיכיאטר המטפלים בכל פעם.
החל משנת הטיפול השנייה – הרישיון יוגבל לתקופות של עד שנה בכל פעם ומותנה בהמלצה של הנוירולוג המטפל והמלצה פסיכיאטרית.

הרישיון ניתן לשימוש בקרב הלוקים בתסמונת טורט שההפרעה שלהם גורמת להם לקשיים תפקודיים ניכרים כמו קשיים במציאת עבודה וביצירת קשרים חברתיים. בתוכנית "שאיפות גדולות" עם אברי גלעד בערוץ 8 מובא סיפורים של כמה חולי טורט ישראלים, אחד מהם, ילד בן 17, מספר כי היה סובל לעיתים מהתקפים של עד 100 טיקים בשעה ולאחר שימוש בקנאביס בצורת אינהלציה עברי עליו כ-4 שעות ללא טיק אחד דבר אשר הביא לו הקלה אדירה על גופו וכמובן גם על נפשו.


מקורות

  1. משרד הבריאות אישר: קנאביס גם לפרקינסון וטורט