איידס

קנאביס רפואי לטיפול בחולי איידס (HIV)


איידס היא אחת המחלות הראשונות שעבורן ניתנה התוויה לטיפול בקנאביס. מחקר מ-2004 העריך כי כמעט רבע(!) מחולי ה-HIV בארה"ב משתמשים בקנאביס – באופן חוקי או לא חוקי1.

מספר רב של מחקרים הוכיחו כי לקנאביס היכולת להקל על כל הסימפטומים שמתלווים למחלה, והמסקנה הזאת אומצה ע"י אירגונים רפואיים רבים, בין היתר איגוד האוניברסיטאות לרפואה בארה"ב (IOM), שקבע כי: "הטיפול בקנבינואידים מעניק לחולי איידס הקלה בטווח רחב של סימפטומים, והיעילות שלו עולה על זו של התרופות הקונבנציונאליות שקיימות כיום בשוק".2

מעל 30% מחולי האיידס סובלים מכאבי תופת בקצות העצבים (נוירופתיה), שנגרמים בעקבות השימוש בתרופות אנטירטרוויראליות, שהן הטיפול הקונבנציונאלי העיקרי ל-HIV. מכיוון שמדובר בכאב נוירופאתי שעמיד במיוחד למשככי כאבים קונבצניואליים – נכון להיום אין בשוק תרופה שמצליחה להקל על הכאבים האלו עבור רוב החולים, וכתוצאה מתופעת הלוואי הזו חלק מהחולים מפחיתים או אפילו מפסיקים את השימוש שלהם בתרופות הקריטיות האלו. בשנים האחרונות, מחקרים קליניים, הוכיחו כי הטיפול ב-THC יעיל במיוחד בשיכוך אותם כאבים נוירופאתיים שאינם מגיבים למשככי כאבים3.

טיפול בחולי איידס באמצעות קנאביס

בתחילת שנות ה-70, החלו להתפרסם מחקרים על היכולת של קנאביס לעודד תיאבון אצל נבדקים בריאים. המחקרים הראשונים בחולי איידס הראו שצריכת THC מקלה באופן משמעותית על הבחילות הקשות ומעניקה לחולים תיאבון, מה שמביא לעלייה במשקל ושיפור במצב רוח. המשמעות הקלינית של התגלית הזו אינה שולית – המערכת החיסונית אצל חולי איידס מוחלשת גם ככה, כך שלתזונה לקויה עשויות להיות השלכות הרות אסון על מצבם.

ב-1992, לאחר שסדרה של מחקרים הוכיחה מעבר לכל ספק את היכולת של THC לגרום לעלייה במשקל אצל חולי איידס, ה-FDA אישר לראשונה את הטיפול בחולי איידס באמצעות 'מארינול' (גלולות של THC סינתטי). באותם ימים קנאביס רפואי עדיין היה טאבו מוחלט בארה"ב.

מחקרים חדשים מראים כי בנוסף לטיפול בסימפטומים, קנאביס יכול גם להאט את התפשטות נגיף ה-HIV על ידי עיכוב הייצור של חלבון מסויים שבעזרתו הנגיף משכפל את עצמו4. האפקט הקליני הזה לא מגיע מ-THC או מ-CBD, אלא מחומר בשם Denbinobin שנמצא בצמח הקנאביס. בהתאם לממצא הזה, הטיפול ב-THC בצורת 'מארינול' לא יעזור בעיכוב התפשטות הנגיף – רק הטיפול בקנאביס רפואי יעשה זאת.

מחקרים

Cannabis in painful HIV-associated sensory neuropathy: a randomized placebo-controlled trial
(Neurology, 2007).


מקורות

  1. Patterns of Marijuana Use Among Patients With HIV/AIDS Followed in a Public Health Care Setting
    (Clinical Science, 2004).
  2. Marijuana and medicine: assessing the science base: a summary of the 1999 Institute of Medicine report
    (Archives of General Psychiatry, 2000).
  3. A randomized, placebo-controlled, crossover trial of cannabis cigarettes in neuropathic pain
    (Official journal of the American Pain Society, 2008).
  4. Denbinobin, a naturally occurring 1,4-phenanthrenequinone, inhibits HIV-1 replication through an NF-κB-dependent pathway
    (Biochemical Pharmacology, 2008)