אפילפסיה

קנאביס רפואי לטיפול בחולי אפילפסיה


אפילפסיה ("מחלת הנפילה") היא הפרעה נוירולוגית ארוכת טווח המאופיינים בפרכוסים אפילפטיים – התקפי רעידה בלתי נשלטים שמשתנים בחוזקם ובאורכם. כשליש מחולי האפילפסיה אינם מסוגלים לשלוט בהתקפים שלהם גם עם הטיפול הרפואי הכי מתקדם.

אפילפסיה
השוואה בין סריקות מוח של מטופל חולה אפילפסיה (צד ימין) מול מטופל בריא.

אפילפסיה וטיפול בקנאביס רפואי – ישראל

בישראל, משרד הבריאות מנפיק רישיון לשימוש בקנאביס רפואי עבור חולים אפילפטיים אשר עומדים בקריטריונים הבאים:
מטופלים בגירים חולי אפילפסיה, העומדים בכל הקריטריונים במצורף:
מאובחנים כחולי אפילפסיה קשה לפחות שנתיים הסובלים מהפרעה תפקודית משמעותית, התקפים אפילפטיים
הגורמים למוגבלות (Disabling Seizures) כולל התקפים קלוניים כלליים, התקפים מסוג חלקי-מורכב (complex
partial focal dyscognitive), וגם התקפים מוקדיים אחרים אם הם גורמים לסכנת נפילה וחבלה והתקפים טוניים או אטוניים כלליים.

האפילפסיה צריכה להיות עמידה לטיפול, לאחר כישלון של לפחות חמש תרופות אנטי אפילפטיות רשומות כמונו-תרפיה או כמשלב תרופות, והינה מאופיינת בתדירות התקפים של לפחות התקף אחד לחודש תוך טיפול תרופתי מתועד.
ההמלצה לטיפול תוגש על ידי נוירולוג מומחה המטפל בחולה במרפאת אפילפסיה באחד מהמרכזים הרפואיים, בה המטופל נמצא במעקב לפחות במשך ששת החודשים שקדמו להגשת הבקשה, עם תיעוד של כישלון לפחות 2 תרופות תוך תקופת הטיפול במרפאה זו, ותוך התחייבות של הנוירולוג לביצוע מעקב רפואי ובצרוף המלצה של פסיכיאטר שבדק את המטופל.

צפו בשינוי המדהים אצל ילדה חולת אפילפסיה שמקבלת תמצית קנאביס במהלך התקף:

מטופלים קטינים הסובלים מאפילפסיה קשה בלתי נשלטת, לאחר כישלון טיפולים מקובלים בלפחות חמש תרופות/טיפולים ובכללם עמידות או אי הצלחה באחד או יותר מהבאים: דיאטה קטוגנית, קוצב וגאלי, ניתוח. ההמלצה לטיפול תוגש על ידי נוירולוג ילדים המטפל התחייב לביצוע מעקב רפואי מדי שלושה חודשים לפחות. בתחילת הטיפול בקנאביס על החולה להיות לפחות על שתי תרופות מוכרות נוגדות פרכוסים במינון מלא ולהמשיך את הטיפול בהן ללא הורדת מינון למשך תקופה של שישה חודשים ללא פרכוסים שלאחריה ניתן יהיה לשקול הורדה והשארת המטופל על תרופה אחת נוגדת פרכוס והקנאביס.

קראו גם: קנאביס רפואי לילדים.