טרשת נפוצה

קנאביס רפואי לטיפול בחולי טרשת נפוצה (MS)


כ-350,000 אמריקאים ו-5,000 ישראלים סובלים מטרשת נפוצה (MS) – מחלה כרונית של מערכת העצבים שעשויה להיות קטלנית. הטיפול הקונבנציונאלי בחולי טרשת נפוצה הוא טיפול סימפטומטי, שמתמקד בהפחתת העוויתות, הכאב, החולשה, הדיכאון, והבעיות בשלפוחית השתן שנגרמים מהמחלה. הטיפול בקנאביס הוכח כיעיל במיוחד במקרים שבהם תרופות קונבנציונאליות נכשלו.

טרשת נפוצה היא מחלה אוטו-אימיונית של מערכת העצבים המרכזית, שבה מערכת החיסון תוקפת את המיאלין – החלבון השמנוני שמהווה את שכבת ההגנה של הנוירונים וסיבי עצב אחרים. ככל שהמחלה מתפתחת, התקשורת הכימית בין הנוירונים במערכת העצבים המרכזית הופכת לאיטית ומסורבלת, ואז מופיעים סימפטומים נוספים כגון כאב, עוויתות, רעד בגפיים, תשישות, עוויתות בשרירים, וחוסר שליטה על הסוגרים. לכל הסימפטומים של טרשת נפוצה יש השפעה שלילית עצומה על איכות החיים של החולים. בדרך כלל הסימפטומים של טרשת נפוצה באים והולכים – מה שעשוי ליצור את הרושם השגוי שהמחלה חלפה.

מכיוון שרופאים אינם מחוייבים לדווח על מקרים של טרשת נפוצה ומכיוון שהסימפטומים של המחלה עשויים להיות סמויים למשך זמן, שיעור הלוקים בטרשת נפוצה הינו הערכה בלבד. עם זאת, ידוע כי טרשת נפוצה היא המחלה הנוירולוגית הניוונית הנפוצה ביותר אצל צעירים, שהיא מופיעה בדרך כלל בין גיל 20 לגיל 40, ושהיא נפוצה פי שניים אצל נשים לעומת גברים.

קנאביס רפואי לחולי טרשת נפוצה (MS)

בישראל, משרד הבריאות מנפיק רישיון לטיפול בקנאביס רפואי עבור מטופלים המאובחנים בטרשת נפוצה (Multiple Sclerosis) במצבים ספסטיים אשר לא הגיבו לטיפול מקובל. מחקרים רבים, ביניהם כאלו של התאחדות הרופאים הקנדית1 והאגודה האירופאית לנוירולוגיה2 הראו כי לטיפול בקנאביס יש את היכולת לגרום לשיפור דרמטי בסימפטומים של המחלה, ביניהם עוויתות, כאב כרוני, רעד, חוסר תפקוד מיני, אי-תפקוד של המעיים או שלפוחית השתן, ראייה מטושטשת, הפרעות בהליכה ובאיזון (אטקסיה), ואובדן זיכרון3 4 5 6 7 8 9 10.

התפרצויות של טרשת נפוצה נגרמים ככל הנראה מפעילות אבנורמלית של המערכת החיסונית, אשר גורמת לדלקת שמשמידה את ציפוי המיאלין שמגן על העצבים במוח או בחוט השדרה. לאחר מתקפות חוזרות כאלו של המערכת החיסונית, סיבי העצב נשארים חשופים, ללא ציפוי מיאלין שיגן עליהם, מה שמפעיל עליהם לחץ שעשוי לגרום לפגיעה חמורה או מוות של תאי עצב. אם כן, מעבר לסימפטומים הקשים של המחלה, היא גורמת גם לניוון של מערכת העצבים, מה שעשוי לגרום לנכות בלתי הפיכה. מחקרים חדשים מציעים כי קנאביס, בניגוד לתרופות הקונבנציונאליות שקיימות היום, יכול לא רק לטפל בסימפטומים – אלא גם להגן מפני אותו ניוון של מערכת העצבים11.

הטיפול הקונבצניואלי בחולי טרשת נפוצה

הטיפול הקונבנציונאלי במחלה הוא טיפול סימפטומטי בלבד – תרופות שנועדו להקל על הסימפטומים של המחלה, אך לא לרפא אותה או להגן מפני הנזק שלה. התרופות הנפוצות ביותר הן תרופות ממשפחת הבנזודיאזפינים כמו קלונקס (Clonazepam) ו-ואליום / אסיוול (Diazepam). שנועדו לטפל בעוויתות בשרירים וברעד. מנת יתר של התרופות האלו, במיוחד כאשר הן נלקחות בשילוב עם אלכוהול, עשויה לגרום לאובדן הכרה ומוות. תופעות לוואי נפוצות של התרופות האלו כוללות תשישות, סחרחורת, קשיים בהליכה וביציבה, דיבור עילג, כאבים והתכווצויות בבטן, ראייה מטושטשת, פגיעה בדחף המיני, עצירות, שילשול, יובש בפה, דופק מואץ, עוויתות בשרירים, חסימה של השתן, ורעידות. מחקרים בבעלי חיים הראו כי השימוש בקלונקס או באסיוול במהלך ההרין עלול לגרום לבעיות בלידה ואף למוות של העובר. השימוש בתרופה ממכרת כמו קלונקס במהלך ההריון עשוי להפוך גם את התינוק עצמו למכור פיזית לתרופה, ולגרום לאמא להפריש את התרופה בתוך חלב האם – מה שעשוי לפגוע בתינוק היונק.

חולה טרשת נפוצה ואשתו מספרים כיצד הקנאביס הרפואי שינה את איכות חייהם:

מחקרים


מקורות

  1. Smoked cannabis for spasticity in multiple sclerosis: a randomized, placebo-controlled trial.
    (Canadian Medical Assosciation Journal)
  2. Nabiximols (THC/CBD oromucosal spray, Sativex®) in clinical practice–results of a multicenter, non-interventional study (MOVE 2) in patients with multiple sclerosis spasticity.
    (European Neurology, 2014)
  3. Treatment of human spasticity with delta 9-tetrahydrocannabinol
    (Journal of Clinical Pharmacology, 1981).
  4. Randomized, controlled trial of cannabis-based medicine in central pain in multiple sclerosis
    (Neurology, 2005).
  5. Do cannabis-based medicinal extracts have general or specific effects on symptoms in multiple sclerosis? A double-blind, randomized, placebo-controlled study on 160 patients
    (Multiple Sclerosis journal, 2004).
  6. Long-term use of a cannabis-based medicine in the treatment of spasticity and other symptoms in multiple sclerosis
    (Multiple Sclerosis Journal, 2006).
  7. An open-label pilot study of cannabis-based extracts for bladder dysfunction in advanced multiple sclerosis
    (Multiple Sclerosis journal, 2004).
  8. The effect of cannabis on urge incontinence in patients with multiple sclerosis: a multicentre, randomised placebo-controlled trial (CAMS-LUTS)
    (International Urogynecology Journal, 2006)
  9. Cannabinoids control spasticity and tremor in a multiple sclerosis model
    (Nature, 2000).
  10. Efficacy, safety and tolerability of an orally administered cannabis extract in the treatment of spasticity in patients with multiple sclerosis: a randomized, double-blind, placebo-controlled, crossover study
    (Multiple Sclerosis Journal, 2004).
  11. Cannabinoids inhibit neurodegeneration in models of multiple sclerosis
    (Brain, 2003).