פרקינסון

קנאביס רפואי לחולי פרקינסון


פרקינסון היא מחלה הפוגעת בייצור דופאמין במוח, באיזור שאחראי על שליטה בתנועות מוטוריות. המחלה נפוצה בעיקר אצל קשישים והיא פרוגרסיבית, כרונית וחשוכת מרפא. המחלה נגרמת בעקבות מוות של כמות משמעותית (לפחות 60%) מתאי המוח המייצרים דופמין באזור במוח שנקרא "הגרעין השחור", אשר אחראי על תנועות מוטוריות.

פרקינסון – סימפטומים

הסימפטומים המאפיינים את המחלה הם רעד בידיים (ולעיתים גם ברגליים ובלסת), נוקשות של השרירים הגורמת לפגיעה ביכולת התנועה, איטיות תנועתית ופגיעה ביציבה. חולי פרקינסון הופכים לאט לאט לנכים, שאינם מסוגלים לדאוג לעצמם ולבצע בעצמם פעילויות חיוניות יומיומיות כמו בישול, אכילה, שמירה על היגיינה ועשיית צרכים בשירותים.

בנוסף לכך, לעיתים קרובות מלווים הסימפטומים, בעיקר אלה הקשורים לנוקשות השרירים, בכאבים חזקים. הכאב נגרם משום שתזוזה של כל עצם כרוכה בכיווץ של שריר אחד והתרפות של השריר הנגדי לו. כאשר השרירים לא נרפים כנדרש, העצם נמשכת בו זמנית לשני הכיוונים ונגרם כאב. 1

פרקינסון – הטיפול הקונבנציונאלי

מכיוון שפרקינסון היא מחלה חשוכת מרפא, מטרת הטיפול היא לא לרפא את המחלה, אלא לשפר את איכות החיים של המטופל ולעכב את התפתחות המחלה כמה שניתן. שימוש בתרופות כגון L-dopa, אשר גורמות למוח לשחרר דופאמין בצורה מלאכותית, עשויות להאט את קצב התפתחות המחלה ולהקל במעט על הסימפטומים על מנת לאפשר תפקוד סביר לתקופה מסויימת.

יחד עם זאת, גם התרופות לפרקינסון המשמשות להקלה, הן בעלות תופעות לוואי לא נעימות, מכאיבות לפעמים ומשבשות שגרת חיים. התרופה הנפוצה ביותר, L-dopa, עלולה אף לגרום לפיתוח סכיזופרניה בשל הפרשת הדופאמין המאולצת שהיא גורמת. בנוסף, התרופות הללו מפסיקות להשפיע בשלב מסויים של התפתחות המחלה.

פרקינסון – טיפול בקנאביס רפואי

השפעתו של הקאנביס יוצרת הרפיה של השרירים, ולבכך מפחיתה משמעותית את נוקשות השרירים, משחררת את התנועה ומקטינה את הכאב אותו חשים החולים. להשפעה זו חשיבות רבה, משום שהיא מאפשרת לחולים לבצע פעולות שגרתיות שללא שימוש בקנאביס הם מתקשים או אינם מסוגלים כלל לבצען.

בנוסף, מחקרים הראו שלאחר השימוש בחומר ישנה ירידה משמעותית ברעידות מהן סובלים רוב חולי הפרקינסון. כמו כן, השימוש בקאנביס רפואי מפחית את תופעות הלוואי החמורות (כמו דיסקינזיה – תנועות בלתי רצוניות ובלתי נשלטות) הנגרמות כתוצאה משימוש בתרופות קונבנציונאליות כמו L-dopa.

הקנאביס הרפואי נצרך במגוון של דרכים, בדרך כלל על פי יכולתו של החולה. ניתן לעשן את הקנאביס, בשלבים בהם חולה הפרקינסון עדיין מסוגל לאחוז בסיגריה. במקרים חמורים ניתן לשאוף את החומר דרך מכשיר אינהלציה, להכניס אותו לתוך המזון או לתוך קפסולה, ועוד.

צפו: חולה פרקינסון ישראלי משתמש בקנאביס רפואי ומראה שיפור דרסטי תוך שניות:

טיפול בקנאביס ברפואי לחולי פרקינסון – ישראל

בישראל, חולי פרקינסון יכולים לקבל רישיון לטיפול בקנאביס רפואי ממשרד הבריאות, אם הם עומדים בתנאים הבאים:
מטופלים המאובחנים בפרקינסון, המטופלים במשך שנה לפחות בטיפול אנטיפרנקסוני, הסובלים מכאב (כאב כרוני או כאב הנגרם מהריגידיות) אשר לא הגיבו לטיפול מקובל בכאב.
קונטראינדקציה לטיפול – פסיכוזה פעילה.
ההמלצה לטיפול ע"י קנאביס רפואי תוגש על ידי הנוירולוג המטפל המתחייב לביצוע מעקב רפואי מדי שלושה חודשים לפחות.


מקורות

  1. האגודה הישראלית לחולי פרקינסון