זנים של קנאביס

זנים של קנאביס רפואי


צמח הקנאביס כולל 3 מינים עיקריים הנבדלים בצורת הצמח, ביחס ובכמות החומרים שבהם. ההכלאות שנעשו בין שלושת המינים האלו לאורך השנים יצרו אלפי זנים של קנאביס עם תכונות שונות – אשר נקבעות בעיקר לפי המין הדומיננטי בגנום של הזן.

רקע – ממינים של קנאביס אל זנים של קנאביס

בצמח הקנאביס קיימות יותר מ-461 תרכובות כימיות שונות, שמתחלקות לשלוש משפחות של מטבוליטים צמחיים: טרפנואידים, פלבנואידים, וכמובן קנבינואידים. הטרפנואידים והפלבוניאידים הינן תרכובות הקיימות ברוב הצמחים ואשר תורמות רבות לתפקודו והתפתחותו של הצמח ולתכונות שונות כגון ריח וטעם.

הקנבינואידים הצמחיים (פייטו-קנבינואידים), כמו THC ו-CBD, נחשבים לחומרים הפעילים בצמח. הם מופרשים מבלוטות שרף ("טריכומות") אשר מכסות את הצמח – וריכוזן גבוה במיוחד בפרחים נקביים בלתי מופרים. הקנבינואידים מצטברים בעיקר באזור התפרחת, אך ניתן גם למצוא
אותם בריכוזים נמוכים יותר בחלקי צמח נוספים.

זנים של קנאביס – שלושת המינים

צמח הקנאביס כולל 3 מינים עיקריים הנבדלים בצורת הצמח, ביחס ובכמות החומרים שבהם:
1. קנאביס סאטיבה
הסאטיבה הוא מין הקנאביס הנפוץ ביותר היום בשימוש בעולם, הינו גבוה וצר יותר מהאינדיקה ואצבעות עלעליו יחסית דקות וארוכות. מקורו של הסאטיבה באזור קו המשווה – קולומביה, מקסיקו, תאילנד ודרום מזרח אסיה.

2. קנאביס אינדיקה
מין האינדיקה הוא השני הנפוץ בעולם, צומח נמוך ורחב יותר מהסאטיבה ואצבעות עלעליו יחסית רחבות וקצרות. מקורו של האינדיקה במדינות המזרח התיכון ואזור אפגניסטן ופקיסטן.

זנים של קנאביס
ההבדלים בהשפעות בין זני סאטיבה לזני אינדיקה.
מקור: היחידה לקנאביס רפואי, משרד הבריאות.

3. קנאביס רודראליס
הרודראליס הוא למעשה האח הפחות מוכר של שני המינים המפורסמים של הקנאביס – ה"אינדיקה" וה"סאטיבה". הוא מאופיין בכך שהוא צומח נמוך מאוד וזמן הפריחה שלו קצר באופן משמעותי ביחס לשני המינים האחרים. כמו כן, הרודראליס ידוע בחוסן שלו גם בתנאי גידול קשים ביותר, וכך הוא יכול לצמוח גם במקומות בהם האקלים הקיצוני לא מאפשר לשום מין אחר של קנאביס לצמוח.

ההכלאה של הרודראליס עם מינים אחרים של קנאביס נעשית בעיקר כדי 'להוריש' לזן את תכונת הפריחה האוטומטית ('Auto flowering'), שמאפשרת לשלב רודראליס עם זן אחר של קנאביס ולגרום לו לפרוח בכל חודש בשנה. תכונות אלו הופכות את הזנים שמעורבים עם רודראליס למבוקשים על ידי מגדלים, במיוחד מגדלים מתחילים. בנוסף, משום שמין הרודראליס קטן במיוחד בהשואה למינים האחרים – אפשר להשתמש בהכלאות איתו כדי ליצור זנים של קנאביס בגודל קטן יותר, לצורך גידול ביתי והסוואה.

זנים של קנאביס – התוצר של ההכלאות בין המינים

ההכלאות בין מיני הקנאביס השונים יוצרות זנים עם ריכוזים שונים של קנבינואידים, טרפנואידים, ופלבנואידים. זנים שרוב הגנטיקה שלהם נלקחה ממין הסאטיבה מכונים "זנים עם אופי סאטיבה", וזנים שרוב הגנטיקה שלהם נלקחה ממין האינדיקה מכונים ("זנים עם אופי אינדיקה"). כך, לדוגמא, זן הקנאביס "ארז" של ספקית הקנאביס הרפואי הישראלית "תיקון עולם", אשר הגנטיקה שלו מורכבת מ-70% אינדיקה ו-30% סאטיבה, מסווג כ"זן עם אופי אינדיקה".

זנים של קנאביס
זן הקנאביס "ארז" של חברת "תיקון עולם" מסווג כ"זן אינדיקה" משום ש70% מהגנטיקה שלו מבוססת על מין האינדיקה.

בישראל קיימת ועדה אגרונומית לבחינת נושאי גידול שונים, ובין היתר הבדלה בין זנים. כל מוצר קנאביס רפואי שמשווק בישראל מגיע עם כיתוב ברור שמציין את יחס האינדיקה – סאטיבה שבו, כמו גם את ריכוזי הקנבינואידים. המידע הזה הוא קריטי על מנת להתאים את זן הקנאביס לצרכי המטופל והמחלה שלו, והוא גם מאפשר לחולים לערוך תהליך קצר של ניסוי וטעייה עם זנים שונים כדי למצוא את זה שהכי עוזר להם.